Met de homepage vertel je in een oogopslag iets over je eigen bedrijf. Nog voor de bezoeker iets heeft gelezen is er sprake van een eerste kleurindruk. Kleur hecht zich direct als hoofdimpressie op het netvlies.
Met de keuze van de (hoofd)kleur is je persoonlijke voorkeur dus heel belangrijk: je vertelt tenslotte iets over jezelf/ je eigen bedrijf. Maar eigenlijk maak je de site voor een ander en is het ook goed om eens met de ogen van een ander naar je website te kijken of met meer kennis van de werking van kleur.
Als ik mijn ogen dicht doe en ik zie voor me wat kleuren met mij doen, dan kom ik tot de volgende werking van de hoofdkleuren:
- wit geeft een serene, heldere ruimte;
- geel geeft hoop, maakt vrolijk;
- rood geeft energie en verlangen;
- blauw geeft bespiegeling en afstand;
- groen geeft rust en omringing;
- zwart geeft stevigheid en ontzag.
Er zijn natuurlijk heel veel nuances in dit lijstje aan te brengen, net zoveel als er mengkleuren zijn. Er is ook een enorme hoeveelheid literatuur, maar een versimpeling werkt goed om een basisinzicht te krijgen.
Deze werking heeft direct te maken met de fysieke aanwezigheid van de kleuren in de natuur: het geel is de zon; het rood is het vuur en de roos; blauw is de lucht; groen de bomen en het gras (nabij, als het verder weg is wordt het blauwig); zwart is de nacht; wit de heldere lucht.
Kleur heeft ook een praktische werking. Zwart of donkergrijs is bijvoorbeeld een perfecte achtergrond voor foto’s: de kleur springt eruit naar voren. Wit is een erg handige achtergrond voor zwarte tekst: maximaal contrast.
Voor maasbeeld heb ik gekozen voor een witte achtergrond omdat ik graag helderheid uitstraal met veel ruimte voor alle verschillende kleur-invullingen van mijn klanten.
Wat wil jij over jezelf vertellen en wat wil je bij je klanten teweeg brengen? Erg leuk en nuttig om op die manier een keer naar je website kijken. Samen kijken? mail me info@maasbeeld.nl of bel me: 010 4865188.