Wat is het geheim van een goede website?
Welke eisen stel je aan een website:
- een site moet voor je bedrijf werken;
- én, je wilt trots zijn op je site.
Een goed gemaakte website zorgt ervoor de aandacht te trekken bij de gewenste doelgroep, vervolgens vast te houden en tenslotte aan te zetten tot actie.
Het gaat er allereerst om de gewenste bezoeker te vínden. Een goede website triggert en informeert de bezoeker, zodat deze het gevoel krijgt op de goede plek te zijn. Verder moet een website maatwerk zijn, zodat het de uitstraling heeft die bij jou/ je bedrijf past. Zo heeft je website de wervende kwaliteit die nieuwe klanten oplevert en mensen goed kan informeren.
Kenmerken van een goede website
Voor een website zijn een aantal kenmerken te benoemen waar de website aan moet voldoen wil je hem als ‘goed’ kunnen bestempelen. Deels is het een subjectief begrip, namelijk voor iedereen verschillend, maar voor een groot deel zijn er universele kenmerken te benoemen.
Waar moet een goede website aan voldoen? Een goede website:
Is vindbaar (en staat hoog in de zoekresultaten)
Een website die niet gevonden kan worden is niets waard! Kan je nog zo’n mooie website hebben, maar als hij bij zoekopdrachten niet gevonden wordt komt er geen bezoeker! Daarom staat dit aspect van een website op de eerste plaats.
Vanaf de start van het ontwikkelen van een website houd ik rekening met vindbaarheid. De eerste vragen die gesteld kunnen worden zijn: hoe belangrijk is vindbaarheid voor de klant. Er bestaan websites waar het niet heel belangrijk is, die bijvoorbeeld gebruikt worden als een soort uitgebreide visitekaart.
Meestal staat vindbaarheid wél op de eerste plaats en is de vraag die ik mijn klant stel: op welke zoekwoorden wil je gevonden worden?
Opent snel
Een trage website jaagt bezoekers weg. Je herkent het waarschijnlijk direct. Als je een website opent en je moet ‘lang’ wachten tot je de webpagina ziet dan klik je al ‘snel’ weer weg. Langzaam en snel zijn relatieve begrippen en het is bijvoorbeeld leeftijdgebonden hoe mensen snelheid ervaren. Toch wordt op internet als regel gehanteerd dat het te lang duurt als de bezoeker langer dan 2 seconden moet wachten, en dat hij dan verder surft of wegklikt.
De snelheid van een website wordt beïnvloedt door een aantal aspecten: de server van de hostingpartij; de hoeveelheid afbeeldingen en de afmetingen ervan en meer.
Weet je aandacht te triggeren
Dit is stap 1 in de drietrapsraket: aandacht trekken – aandacht vasthouden – aanzetten tot actie.
Er is een belangrijk verschil tussen gedrukte media en een website: surfen op het internet gaat snel! Bij binnenkomst op de website wordt de inhoud razendsnel door onze ogen gescand. Er is verschil in hoe onze ogen een pagina met vooral tekst scannen en hoe een pagina met vooral visuele elementen. In het eerste geval (tekst) gaat onze blik meestal in een F patroon over de pagina heen. In het tweede geval (visuele elementen) is de oogbeweging een diagonale beweging in een boog van linksboven naar rechtsonder, waarna terug naar links: het Z-patroon.
Je moet dus de aandacht trekken binnen een paar seconden. Je kunt een afbeelding bekijken op deze website.
Houdt de aandacht vast
Dit is stap 2 in de drietrapsraket: aandacht trekken – aandacht vasthouden – aanzetten tot actie. Je hebt de aandacht van de bezoeker weten te triggeren, dan is het de kunst om die aandacht vast houden. Het eerste wat je bezoeker zoekt is een antwoord op een vraag. Je bezoeker zoekt iets of komt iets doen. Meestal is het een bepaalde vraag, zoals:
- Wat is het telefoonnummer van mijn huisarts?
- Ik heb een burn-out, wie kan mij helpen?
- Ik heb pijn in mijn nek, kan een masseur mij helpen?
De bezoeker wil graag een goed antwoord vinden, dus ellenlange presentatie van het bedrijf en uitleg over wie ze zijn geeft dat antwoord niet en weg is de bezoeker.
Zet aan tot actie
Dat is uiteindelijk het doel, dat je bezoeker klikt op een link of een knop waarmee ze een actie gaan uitvoeren, bijvoorbeeld contact opnemen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Deze actie is dan een logisch vervolg op wat de bezoeker heeft gelezen en gezien. Het betekent dat ze meer willen weten of al meteen gevonden hebben wat ze zochten!
Ze hoeven niet direct te kopen, dat is niet altijd de beste manier. Vaak is het al heel wat als ze zich opgeven voor de nieuwsbrief.
Kortom, checklist goede website:
- Is vindbaar (en liefst hoog in de zoekresultaten;
- Opent snel en werkt snel;
- Weet je aandacht te triggeren;
- Houdt je aandacht vast;
- Zet aan tot actie.
Hoe maak je een goede website?
Ja, dát is het geheim van de smid 😉 … Wil je meer weten? Klik hier en vul dan je naam en email in en ik stuur je direct een paper met ‘Tips voor een website die je helpt’.
Of neem contact met mij op om je vragen te stellen.